نگاه به برجام با چشمانی کاملا بسته !!!!

نگاه به برجام با چشمانی کاملا بسته !!!!

آن روزها که مذاکره‌کنندگان ما در پای میز مذاکره با طرف‌های غربی و شرقی در حال چانه‌زنی بودند، اخباری به بیرون درز پیدا می‌کرد که چندان خوشایند نبود. نه اینکه تیم دیپلماسی ما کم‌کاری کرده باشد، نه. اما خیلی‌ها از جمله رهبر معظم انقلاب نسبت به رفتار طرف مقابل به خصوص دشمن اصلی ایران یعنی ایالات متحده ابراز نگرانی می‌کردند. 
در همان زمان، برخی حامیان چشم و گوش بسته مذاکره با طرف‌های مقابل نه تنها «بدبینی» نداشتند که سطح راستی‌آزمایی دو طرفه را به «اعتماد متقابل» کشاندند و در خوش‌خیالی محض فکر می‌کردند، آمریکا آدم شده است. همین‌ها بحث‌هایی نظیر شکستن تابوی مذاکره را پیش کشیدند و به یکباره یادشان آمد در روزگار «من بودم و امام» به بنیانگذار جمهوری اسلامی، مردی که امریکا را «تروریست بالذات» می‌دانست، پیشنهاد دادند که شعار «مرگ بر امریکا» را سر ببرند. اما این مردم بودند که هیچ‌گاه یادشان نرفت که امریکایی‌ها نه تنها گذشته خود را جبران می‌کنند که هرچه بتوانند برای از پای درآوردن نظام اسلامی ذره‌ای تردید و کوتاهی نخواهد کرد. 
همین مردم، مفتخر به لقب «دلواپس» شدند. لقبی که علی‌رغم اینکه برای تخریب و به استهزا کشیدن منتقدان به کار گرفته شد، حالا معلوم می‌شود که بی‌خود و بی‌جهت دلواپس نبودند. کسانی که نه کاسب تحریم بودند و نه کاسب برجام. آنها دل‌نگران چیزی بودند که امروز به وضوح در حال رویت شدن است. 
مذاکرات تمام شد و بحث‌های کارشناسی در گرفت. علی‌رغم تاکید رهبر انقلاب، ماشین بی‌ترمز دولت برای توافق، نه وقعی به منتقدان نهاد و نه چاره‌ای برای چاله‌های پرشمار توافق یافت. شروط نه‌گانه رهبر انقلاب و تاکیدات شورای عالی امنیت ملی و مجلس و کمیسیون برجام هم نتوانست برخی‌ها را از خواب غفلت بیدار کند. ما (یعنی دولت محترم و حامیان فراموش‌کار توافق) در یک اتفاق محیرالعقول برخلاف قول و قرارها به همه تعهدات عمل کردیم و خوش‌بین بودیم به اینکه آنچه آنها وعده کرده‌اند، هم عملی شود. اما به تعبیر رهبر انقلاب همه تعهدات طرف مقابل روی کاغذ ماند و به نقل از وزیر خارجه از خطوط قرمز هم عدول شد. 
در روزگاری که برخی چهره‌های دولتی نظیر ظریف، عراقچی، صالحی و حتی سیف به صف منتقدان رفتار طرف مقابل پیوسته‌اند یکی هم پیدا می‌شود که گویی هنوز در خواب قیلوله به سر می‌برد و می‌گوید: «اگر دولت لیست مشکلات حل‌شده به واسطه برجام را منتشر کند، این افرادی که می‌گویند برجام دستاوردی نداشته به واسطه این دروغ بزرگ نزد خانواده خود نیز شرمنده می‌شوند.» 
اتفاقا مشکل اینجاست که دولت داده و ستانده‌ها را رو نمی‌کند و مردم را یا محرم نمی‌داند و یا «شفافیت» را درست متوجه نمی‌شوند. اینکه یکی این وسط پیدا شود و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به برجام ربط دهد و چشمش را به روی همه رکودها و تعطیلی صنایع ببندد و چرخش حاصل از سرگیجه خود را به چرخش چرخ اقتصاد و معیشت مردم ربط دهد، جای شگفتی است. شگفتی از اینکه آنها چون خودشان شبیه مردم نیستند و مانند آنها زندگی نمی‌کنند، قطعا پیش خانواده خود شرمنده نمی‌شوند، اما در پیشگاه ملت هم نه تنها ابراز و اظهار شرمندگی نمی‌کنند که همچنان خود را «رئیس» می‌دانند. 
کسی منکر دستاوردهای برجام نظیر عکس‌های بزرگ و کوچک یادگاری با هیئت‌های خارجی، امضای تفاهم‌نامه‌های روی کاغذ و سفرهای بسیار مهم اروپایی نمی‌شود، اما شما که اینقدر به موضوعات دقیق نگاه می‌کنید، یک نگاهی به ترازوی برجام هم بیندازید تا ببینید چه داده‌ایم و چه گرفته‌ایم و اساسا امریکایی‌ها آیا همچنان از نظر شما آدم شده‌اند و به قول و قرارهای خود پایبندند؟ ببینید جز حرف زدن درخصوص رفع تحریم‌ها و جز عمل در بستن بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی چه می‌کنند؟ 
حالا روزگاری است که برخی حامیان مذاکره هم صدایشان درآمده و علنی یا با تعدیل و تلطیف از آنچه برخی‌ها می‌خواهند برایش جشن بگیرند، می‌نالند. 

شاید منظورشان دستاوردهای برجام  روی کاغذ است 
نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی‌رفسنجانی، اظهار داشت: گویا آقای هاشمی‌رفسنجانی در ریز قضیه برجام وارد نمی‌شوند و درباره کلان قضیه براساس گزارشاتی که به او می‌دهند، اظهارنظر کرده‌اند. 
اسماعیل کوثری افزود: اگر آقای هاشمی‌رفسنجانی مانند ما که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ریز موضوع را پیگیری می‌کنیم و ریز نحوه اجرای برجام را می‌دانیم، وارد موضوع می‌شدند، قطعاً متوجه می‌شدند که برجام دستاوردی نداشته است، برجام نه تنها دستاوردی نداشته بلکه حتی بعد از توافق برجام، تحریم‌های جدید و دیگری هم علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است. 
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه شاید منظور آقای هاشمی‌رفسنجانی دستاوردهای برجام روی کاغذ است، تصریح کرد: دولت براساس مواردی که در توافق برجام آمده، اعلام کند برجام دقیقاً چه دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران داشته است. 
کوثری همچنین با بیان اینکه برخی بگویند بارش باران در پسابرجام از اثرات برجام است، چیزی جزء خنده به دنبال ندارد، یادآور شد: اما در واقع از آنچه که در برجام مکتوب شده، چیزی هنوز به معنای واقعی عاید ملت ایران نشده است. 

اکنون دولتی‌ها می‌گویند برجام دستاورد نداشته نه منتقدان 
دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: برآورد ما از اجرای برجام این است که جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خودش در برجام به طور دقیق عمل کرده است. 
سیدحسین نقوی‌حسینی افزود: اجرای دقیق برجام توسط جمهوری اسلامی ایران، به طوری بود که حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت گزارش داد که ایران نه تنها به تعهدات خودش دقیق عمل کرده بلکه فراتر از تعهداتش هم عمل کرده است، اما در مقابل غربی‌ها هنوز به تعهدات‌شان در برحام عمل نکرده‌اند. 
نماینده مردم ورامین با بیان اینکه باید کسانی که از دستاوردهای برجام صحبت می‌کنند نزد ملت ایران و نزد خانواده‌هایشان شرمنده باشند، البته اگر منصف باشند، تصریح کرد: ما به ۱۱ تعهد ذیل پیوست ۵ برجام عمل کردیم، فردو جمع‌آوری شد، نطنز محدود شد، قلب رآکتور هسته‌ای اراک خارج و جای آن بتن ریخته شد؛ اورانیوم غنی‌شده‌مان را به خارج از کشور فرستادیم، تحقیقات‌مان متوقف شد، ما به تمام آن ۱۱ بند عمل کردیم، یعنی داده‌های ما خیلی خیلی زیاد است، اما در این میان باید پرسید دستاوردهای ما چیست؟! 
وی در ادامه یادآور شد: این ما نیستیم که بگوییم برجام دستاوردی نداشته است، بلکه خود آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی مقابل رسانه‌ها در آمریکا اعلام کرد که ایران تقریباً هیچ دستاوردی از برجام نداشته است، وقتی آقای صالحی مصاحبه می‌کند و می‌گوید انجام برجام با مشکلات روبروست، وقتی آقای عراقچی می‌گوید همه تعهدات غربی‌ها روی کاغذ انجام شده نه در عمل، باید در این شرایط متوجه شد که این موضوع دیگر تنها حرف منتقدین نیست بلکه خود دولتی‌ها هم این سخنان را مطرح می‌کنند. 
نماینده ورامین در مجلس بر همین اساس تأکید کرد: کسانی که تصور می‌کنند برجام دستاوردی داشته است، باید نزد ملت ایران و نزد خانواده‌هایشان شرمنده باشند، اما به راستی اگر واقعاً دستاوردی وجود دارد، این گوی و این میدان، دولت طبق فرمایش آقای هاشمی‌رفسنجانی گزارش دهد که دقیقاً چه دستاوردی از اجرای برجام عاید ملت ایران شده است. 
وی با بیان اینکه دولت گزارش دهد از اجرای برجام دقیقاً چقدر پول بلوکه‌شده ایران وارد کشور شده است؟ گفت: خودشان هم می‌دانند که برجام واقعاً دستاوردی برای ملت ایران نداشته است، غلو می‌کنند، گزارشات واهی به ملت می‌دهند. 

ریز دستاورد‌های برجام را منتشر کنید تا مردم هم خوشحال شوند 
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: یکی از آرزوهای ملت ایران این است که ببینند که با گذشت سه سال از مذاکره و پیگیری برجام و همچنین گذشت هزار روز از توافق چه دستاوردی تاکنون داشته است. 
حمیدرضا ترقی افزود: اگر این دستاوردهای برجام برای مردم شفاف و روشن شود مردم از این ناامیدی که نسبت به برجام دارند خارج می‌شوند چراکه در نظرسنجی‌ها بیش از ۷۰ درصد مردم اذعان داشته‌اند که دستاوردی از برجام حس نکرده‌اند. وی تاکید کرد: آقایانی که می‌گویند برجام دستاوردهای زیادی داشته است ریز دستاوردها را منتشر کند تا واقعیت برای مردم روشن و خوشحال شوند. 
ترقی با اشاره مجدد به اظهارات هاشمی رفسنجانی گفت: این سخنان با اظهارات مسئولان دولتی و آقای سیف (رئیس‌کل بانک مرکزی) مبنی براینکه هیچ گامی از سوی غربی‌ها در راستای برجام برداشته نشده، در تناقض است. 
وی ادامه داد: نه وعده‌های آقای رئیس‌جمهور در مورد برجام محقق شد و نه وعده‌های غربی‌ها به سرانجام رسید. کسانی که امروز شعار می‌دهند برجام دستاوردهای زیادی داشته است به جای شعار عمل کنند. 

خود آمریکایی‌ها می‌گویند در برجام چیزی به ایران ندادیم 
کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در برجام قرار شد ایران تعهداتی را صورت دهد و طرف مقابل نیز تحریم‌های هسته‌ای را لغو کند. 
فواد ایزدی افزود: زمانی که به توافق لوزان و برجام رسیدیم آن محدودیت‌های گسترده ایران در مورد هسته‌ای برجای خود ماند و تعهدات طرف مقابل نیز تقلیل یافت و به رفع تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی بسنده شد اما همین نیز قید خورد. 
کـــارشناس مسائل بین‌المــلل خاطرنشان کرد: در عمل طرف مقابل تعهـــدات گسترده‌ای گرفت و ما بر روی کاغذ امتیازهای محدودی گرفتیم و در حقیقت قیدهایی بر روی کاغذ دریافت کردیم که در عمل همان‌ها را نیز نگرفتیم. 
وی با بیان اینکه گرفتن این امتیازهای محدود صحبت منتقدین عملکرد دولت در حوزه مذاکرات نیست، تصریح کرد: خود مسئولان دولتی و مقامات آمریکایی نیز بر عدم محقق شدن این امتیازهای محدود اذعان دارد. زمانی که آقای کری می‌گوید که ایران قرار بود ۱۰۰ میلیارد دلار بگیرد و با دست اشاره می‌کند که سه میلیارد دلار هم نگرفته صحه بر صحبت‌های آقای سیف است که می‌گوید ایران تقریبا هیچ چیز از برجام‌ عایدش نشده. 
این کارشناس مسائل بین‌ الملل معتقد است که مشکلی که امروز در قضیه برجام به وجود آمده این است که بعضی از افراد مثل آقای هاشمی بر روی برجام سرمایه‌گذاری حیثیتی کردند و نمی‌توانند اذعان کنند که برجام دارد تبدیل به یک خسارت محض می‌شود چون احساس می‌کنند آبروریزی می‌شود. 
ایزدی اضافه کرد: آمریکایی‌ها نیز متوجه شده‌اند که هرچقدر برجام توسط منتقدین نقد شود چون برای بعضی‌ها جنبه حیثیتی پیدا کرده است بنابراین طرف ایرانی در قوه مجریه اعتراض خیلی جدی نمی‌کند و در عمل عملکرد آمریکایی‌ها را توجیه می‌کند. 
وی ادامه داد: همین افراد به جای اینکه به آمریکایی‌ها اعتراض کنند به افرادی اعتراض می‌کنند که پیش‌بینی‌هایشان قبل از برجام الان درست تعبیر شده است بنابراین برای آقای هاشمی حیف است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا باشد. 

کسی از انتشار لیست دستاوردها ناراحت نمی‌شود 
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اینکه بگوییم برجام هیچ دستاوردی نداشته یا اینکه مطرح کنیم ما به همه خواسته‌هایمان در برجام دست یافته‌ایم،‌ هر دو شاید منصفانه نباشد. 
سیدمهدی هاشمی افزود: باید ببینیم ما در برجام دقیقاً چه امتیازاتی داده‌ایم و چه به دست آورده‌ایم، ما یکسری داده‌هایی را در برجام داده‌ایم، البته شاید امتیازاتی هم به دست آورده باشیم اما درصد آن فوق‌العاده ناچیز است، امتیازاتی که در برجام داده‌ایم، درصد بسیار بالایی است. فکر نمی‌کنم کسی از اینکه لیست دستاوردهای برجام منتشر شود، ناراحت شود یا در واقع استقبال نکند، اما دولت و مسئولان سیاست خارجی ما باید داده‌ها و ستانده‌های برجام، یعنی آن امتیازاتی که از دست داده‌ایم و دستاوردهایی که به دست آورده‌ایم را با هم منتشر کنند، تا ملت ایران خودشان مقایسه کنند که چه چیزی به دست آورده‌ایم و چه چیزی از دست داده‌ایم. 
وی اضافه کرد: این مسئله بسیار مشخص و روشن است، از دست داده‌هایمان فوق‌العاده بیش از آن چیزی است که به دست آورده‌ایم، شاید دولتی‌ها بخواهند بگویند در برجام جامعه جهانی متوجه شدند که ایران اهل گفتمان و مذاکره هست، اما از قبل هم مشخص بود که ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است، خیلی‌ها خودشان را به خواب می‌زدند و به روی خودشان نمی‌آوردند. 
هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: باید مشخص شود ما در برجام چه چیزی به دست آورده‌ایم، در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و یا سایر بخش‌ها، تأثیر دستاوردهای برجام در جامعه مشهود نشده است، ولی ما به همه تعهداتمان در برجام عمل کرده‌ایم ولی آنها به یک درصد از تعهداتشان هم عمل نکرده‌اند، احساس عمومی در کشور این است که ما در برجام مغبون شده‌ایم، اما اگر دولت واقعاً‌ منکر مغبون شدن ما در برجام است، رسماً اعلام کند که دستاوردها چه بوده است، البته دولت باید همراه با دستاوردها، امتیازاتی را هم که داده‌ایم، منتشر کند، فقط نگوید ما به عنوان مثال این را به دست آورده‌ایم، آنچه که از دست داده‌ایم را هم اعلام کند، شاید در این شرایط معلوم شود که داده‌ها و ستانده‌ها دقیقاً چیست.




:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: برجام , هاشمی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : شنبه 25 ارديبهشت 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: